دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ

اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار می‌گیرد.


تعریف بازاریابی دیجیتال

سایت HubSpot که از سایت‌های معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا محسوب می‌شود در تعریف بازاریابی دیجیتال به این نکته اشاره کرده است که این عبارت، یک چتر مفهومی محسوب می‌شود.

به عبارت دیگر، به جای اینکه بتوان تعریف مستقیمی برای آن ارائه کرد، بهتر است همه‌ی آن تکنیک‌ها و ابزارهایی را بشناسیم که زیر عنوان دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند.

اگر چه تعریف واحدی از بازاریابی دیجیتال در دست نیست، اما به نظر می‌رسد بتوان تعریف زیر را تا حد خوبی، فصل مشترک توضیحات رایج در زمینه بازاریابی دیجیتال در نظر گرفت:

بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

موارد زیر، نمونه‌هایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند:

بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM) [شامل ترافیک ارگانیک و خریداری شده]

بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

استراتژی محتوا (Content Strategy)

تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

تبلیغات بنری (Banner Advertising)

ایمیل مارکتینگ

بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ (یا اصطلاح قدیمی آن: تبلیغات موبایلی)

بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

تولید محتوا

بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Markreting)

بایگانی
  • ۰
  • ۰

گوگل آنالیتیکس چیست و چه کاربردی دارد

امروزه اینترنت و دنیای مجازی بستری بزرگ و بدون محدودیت برای پیشرفت شغلی، سودآوری و افزایش درآمد است؛ طوری که بسیاری از کسب و کارهای بزرگ، موفقیت خود را مدیون دنیای مجازی می‌دانند. از طرفی رقابت در دنیای مجازی برای هر کسب و کاری بسیار شدید است  و تجزیه و تحلیل کاربران و شناخت آن‌ها نقش تعیین کننده‌ای دارد. از طرفی همانطور که می‌دانید آگاهی به آن‌ چه که کاربر می‌خواهد و تمایل دارد چه چیزی را ببیند بیشترین کمک را به پیشرفت کسب و کارها خواهد کرد. اولین قدم برای بررسی مخاطبان کارکردن روی سئو و ابزارهای مرتبط با آن است. پس از این‌که سایت از حالت نوپایی خود کمی فاصله گرفت؛ برنامه و نرم افزارهای زیادی وجود دارد که به شناخت مخاطب به ما کمک می‌کنند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها برای سئو و بهبود بازدهی سایت، گوگل آنالیتیکس است. گوگل آنالیتیکس از ابزارهای رایگان گوگل می‌باشد که اطلاعات مهمی به صاحبان کسب و کارهای اینترنتی برای پیشرفت و بهبود سایت‌شان می‌دهد که عبارتند از:

 

بازدیدکنندگان از چه طریقی به سایت وارد شده‌اند؟

یکی از کاربردهای گوگل آنالیتیکس این است که به ما نشان می‌دهد که کاربران از روشی به سایت ما وارد شده‌اند. آیا آن‌ها با نتایج جست و جو با سایت مواجه شده‌اند و یا از روش‌های دیگر؟  جذب مخاطبان از طریق ایمیل، بک لینک یا انتشار مقالات در سایت‌های دیگر و موارد این چنینی، از جمله مواردی هستند که گوگل آنالیتیکس به ما نشان می‌دهد.

 

کابران سایت چه کسانی هستند؟

شناخت اطلاعات مهم درباره کاربران اعم از جنسیت، علایق، رده سنی و صفحات مورد علاقه می‌تواند برای بهبود محصولات و وضعیت سایت کمک زیادی کند؛ چرا که با اطلاع داشتن از مطالب گفته شده می‌توانید مخاطبان خود را درک کنید و مطابق با خواسته‌های آن‌ها تغییراتتان را انجام دهید و یا بسته‌بندی محصولات خود را عوض کنید و یا مطالبی جدید روی سایت قرار بدهید. به جرات می‌توان گفت شناخت کاربران  و سلایق آن‌ها مسیر موفقیت را برای ما بسیار آسان خواهد کرد.

 

مدت زمان حضور کاربران در سایت

شاید یکی از مهمترین پارامترهایی که در رتبه‌بندی سایت از نظر موتورهای جست و جو اهمیت دارد؛ مدت زمانی است که کاربران در سایت فعال هستند و هر چه کابران بیشتر در سایت حضور داشته باشند؛ امتیاز سایت افزایش بیشتری خواهد داشت.

 

عملکرد وب سایت چگونه است

یکی دیگر از مزایای ابزار گوگل آنالیتکس این است که به صاحبان وب سایت‌ها کمک می‌کند تا بتوانند از عملکرد و پتانسیل سایت‌شان با خبر شوند. نشان دادن میزان ورودی و خروجی‌های سایت، زمان حضور کاربران در سایت و میزان رشد و افت سایت، از جمله قابلیت‌های برنامه محبوب گوگل آنالیتکس به‌شمار می‌روند که با استفاده از آن‌ها می‌توان عیوب سایت را شناسایی کرده و آن‌ها را به مرور زمان برطرف کرد.

 

آیا استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس برای همه ضروری است؟

پاسخ به این سوال در گرو این است که تا چه اندازه به پیشرفت سایت‌تان علاقه مند هستید. هر چقدر که مشتاق این باشید که چگونه رتبه سایت خود را افزایش دهید به اهمیت استفاده از گوگل آنالیتیکس پی خواهید برد. از طرفی بسیاری از افراد دانش کافی برای کار کردن با گوگل آنالیتیکس را ندارند که هیچ نگرانی وجود ندارد؛ آن‌ها می‌توانند ابتدا درباره نحوه کارکرد گوگل آنالیتیکس در گوگل جست و جو کنید و درباره اجزا و بخش‌های آن مطالعه کنید و سپس می‌توانید با گوگل آنالیتیکس به خوبی کار کنید.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی