دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ

اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار می‌گیرد.


تعریف بازاریابی دیجیتال

سایت HubSpot که از سایت‌های معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا محسوب می‌شود در تعریف بازاریابی دیجیتال به این نکته اشاره کرده است که این عبارت، یک چتر مفهومی محسوب می‌شود.

به عبارت دیگر، به جای اینکه بتوان تعریف مستقیمی برای آن ارائه کرد، بهتر است همه‌ی آن تکنیک‌ها و ابزارهایی را بشناسیم که زیر عنوان دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند.

اگر چه تعریف واحدی از بازاریابی دیجیتال در دست نیست، اما به نظر می‌رسد بتوان تعریف زیر را تا حد خوبی، فصل مشترک توضیحات رایج در زمینه بازاریابی دیجیتال در نظر گرفت:

بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

موارد زیر، نمونه‌هایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند:

بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM) [شامل ترافیک ارگانیک و خریداری شده]

بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

استراتژی محتوا (Content Strategy)

تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

تبلیغات بنری (Banner Advertising)

ایمیل مارکتینگ

بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ (یا اصطلاح قدیمی آن: تبلیغات موبایلی)

بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

تولید محتوا

بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Markreting)

بایگانی
  • ۰
  • ۰

در دنیای دیجیتال، افزایش فروش، برندسازی و بهینه‌سازی سایت تماما به بازاریابی بستگی دارد. بازاریابی می‌تواند در جنبه‌های مختلف انجام گیرد که بازاریابی محصول، بازاریابی فروش و .... از جمله متداول‌ترین آن‌ها شناخته می‌شوند. از طرفی یکی دیگر از بازاریابی‌هایی که امروزه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ بازاریابی محتوا می‌باشد. محتوا همانطور که می‌دانید به مطالب، متن، عکس و ویدیوهایی می‌گویند که برای اطلاع‌رسانی و جذب مخاطب در سایت‌ها گذاشته می‌شود. اما بازاریابی چه ارتباطی به محتوا دارد؟

بازاریابی محتوا به نوعی بازاریابی گفته می‌شود که در زمینه نحوه تولید محتوا بر اساس افزایش فروش، جذب مشتری و به‌دست آوردن سود و امتیاز بالا از موتورهای جست و فعالیت می‌کند. در واقع در بازاریابی محتوا مطالبی که تولید می‌شوند باید با خدمات، محصولات و زمینه‌های فعالیت سایت شما مرتبط باشند. در بازاریابی محتوا، مطالب باید طوری تولید شوند که خدمات و محصولات شما را به مشتریان به طور کامل ارائه دهند. مزایا و معایب آن را به کاربران توضیح دهند تا آن‌ها بتوانند اطلاعات کاملی به دست بیاورند.

 

نحوه انجام بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا از جمله پارامترهایی است که در افزایش رتبه سایت و تبلیغات اهمیت زیادی دارد. برای تولید محتوا بازاریابی ابتدا باید درباره محصول و کسب کاری که می‌خواهید عرضه کنید تحقیق کرده تا بتوانید اطلاعات کاملی به مشتریان خود ارائه دهید و مطابق با اطلاعاتی که به دست آورده‌اید محتوا تولید کنید. از طرفی بازاریابی محتوا به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد و هر چه زمان و بهای بیشتری برای آن پرداخت کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت.

 

شناخت مخاطب در بازاریابی محتوا

دومین قدمی که باید در بازاریابی محتوا بردارید؛ شناخت مخاطبان است. شما قبل از تولید محتوا و بازاریابی از طریق آن باید بدانید که مخاطبان و مشتریان شما دقیقا چه می‌خواهند و زمانی که به سایت شما وارد می‌شود یا توضیحات محصولات شما را می‌خوانند می‌خواهند با چه چیزی مواجه شوند و هدفشان چیست؟ به‌کارگیری نکاتی که گفته می‌شود باعث شده تا زمانی که مخاطبان به سایت شما وارد می‌شوند مدت زمان بیشتری را در سایت سپری کنند؛ بنابراین موتورهای جست و جو امتیاز بالاتری به شما می‌دهد؛ چرا که یکی از معیارهای موتورهای جست و جو میزان زمان حضور کاربران در سایت است و هر چه در یک سایتی کاربران مدت زمان بیشتری در آن سپری کنند؛ امتیاز بیشتری می‌گیرد. به این ترتیب یکی دیگر از قطب‌های بازاریابی محتوا این است که کاربران را بیشتر در سایت نگه دارند.

 

استفاده از کلمات کلیدی در بازاریابی محتوا

یکی دیگر از کارهایی که باید در بازاریابی محتوا انجام دهید؛ استفاده از کلمات کلیدی در متن محتواست. کلمات کلیدی باعث می‌شود تا زمانی که کاربران در موتورهای جست و جو سرچ می‌کنند سایت شما در صفحات اولیه نشان داده شود و همین‌طور گوگل یا هر موتور جست و جوی دیگر سایت شما را راحت تر بشناسد و یا ایندکس کند.

 

آنالیز بازاریابی محتوا

به‌عنوان آخرین گام و مهمترین آن، آنالیز تمام فعالیت‌هایی است که در بستر بازاریابی محتوا انجام شده‌اند. پس از انجام تمام کارهایی در زمینه تولید محتوا انجام داده‌اید باید با استفاده از ابزارهای سئو و بررسی سایت، بازخورد فعالیت بازاریابی محتوا را ارزیابی کنید و با توجه به نتایجی که به دست آوردید؛ روند کاری خود را بهبود بخشیده و یا آن را تغییر دهد. اما به‌طور کلی اگر از بازاریابی محتوا به درستی استفاده کنید می‌توانید در مدت زمان کم به سودآوری و درآمد خوبی برسید.


نظرات (۱)

  • لوستر ال ای دی فانتزی
  • مفید بود

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی